Sunday, February 6, 2011

APABILA PEMIMPIN SEKULAR MENASIHATI ULAMAK TENTANG ISLAM


Salam Kebangkitan Rakyat

Dalam beberapa ketika ini, Che Ngah melihat ramai pemimpin yang perjuangannya di atas nama ‘Perkauman” mula bercakap tentang Islam dan hukum malah dengan sukarelanya cuba menasihati golongan ulamak. Che Ngah pun tidak tahu di mana silapnya, “siapa yang patut nasihat siapa”, tetapi mereka ini adalah dahulunya cukup lantang memperlekehkan ayat-ayat Al-Quran yang disampaikan kepada mereka. Bukan setakat itu sahaja, malah mempersenda hukum Allah dengan kata-kata yang boleh membatalkan iman sebagai seorang yang beragama Islam.

Bukan setakat itu sahaja, pemimpin bukan Islam di kalangan penyokong kuat parti sekular mula mempersoalkan akan hukum yang membataskan di antara lelaki dan perempuan. Dan lihatlah sekarang berapa ramai golongan yang di amanahkan untuk menjaga hal ehwal agama berani bersuara menegur pemimpin bukan Islam tersebut dek kerana menjaga periuk nasi melainkan senyap menyepi sahaja. Che Ngah begitu terkilan kerana mereka yang dilantik bukanlah calang-calang orang di dalam bidang agama Islam malah mempunyai jawatan di dalam kerajaan dari seorang menteri sehinggalah pegawai majlis agama Islam sendiri.

Tidakkah kita sebagai orang Islam yang mengucap dua kalimah Syahadah mempertahankan kedaulatan Islam yang sebenar.

Mengangkat Al-Quran dan As-Sunnah sebagai perlembagaan dan cara hidup kita, kenapa mesti dipertahankan juga cara penjajah yang selama ini banyak mendatangkan keburukan dan kerosakan. Mahukah kita melihat Al-Quran dan As-Sunnah diletakkan dibelakang punggung pemimpin yang ada sekarang. Janganlah kita jadikan negara kita seperti Turki yang dipimpin oleh Kamal Ataturk suatu ketika dulu. Walau pengenalannya Islam tetapi cara hidupnya tidak ubah seperti orang-orang kafir.

Sebentar tadi Che Ngah menonton berita Astro Awani, rasa-rasanya hanya Astro Awani boleh dipercayai sumbernya berbanding RTM dan tv3 yang hanya pandai “mengampu” dan “mengipas” kerajaan Barisan Nasional serta menghentam Pakatan Rakyat tidak mempunyai medianya sendiri di TV.

Seorang menteri menasihati seorang ulamak agar tidak mengeluarkan “fatwa songsang”. Tidakkah beliau tahu bahawa fatwa hanya boleh diputuskan hasil dari perbincangan sekumpulan ulamak. Bukankah beliau juga adalah salah seorang yang pernah melakukan perkara khurafat dengan upacara menandakan tiang ancak. Malah kini beliau kini menjadi seorang agamawan bernafsu yang mengambil separuh dari Al-Quran untuk kepentingan diri dan separuh lagi di buang begitu saja. Malang sungguh bagi mereka yang mengangkat beliau sebagai pemimpin.

Dan masa ini, Che Ngah melihat betapa panasnya isu debat yang ditawarkan kepada seorang tok guru. Malah gayung disambut bersahaja oleh tok guru Nik Aziz walaupun kecik tubuhnya tetapi gerak tarinya menggerunkan semua pihak.

Lihat betapa ramainya pahlawan melayu cuba menghayunkan kerisnya, tetapi rebah terguling apabila Al-Quran diangkat martabat menjadi pengadil. Seperti kata pepatah Che Ngah sendiri’, ”jangan jadi seperti ular tedung yang kembang kepala menunggu mangsa, tetapi jadilah seperti ular kapak yang terus mematuk apabila ekornya dipijak”. Itulah keberanian yang ada pada seorang tok guru.

Walau bagaimanpun, Che Ngah hanyalah orang biasa yang mampu melihat dari jauh dan menulis apa yang terbuku di dalam hati yang selama ini dipendam berhari-hari. Kita tunggu dan lihat apa yang bakal ditohmah oleh si pengecut yang bersuara di sebalik media yang ada. Andai “buku bertemu ruas” di situlah titik perdebatan akan berada.

No comments:

Post a Comment